Balanceren tussen ‘afstand bewaren’ en ‘nabij zijn’

None

Balanceren tussen ‘afstand bewaren’ en ‘nabij zijn’

Blind, al tastend en struikelend, zoeken wij uitwegen uit de lockdown en de coronacrisis. Elke dag groeit het besef dat het een lange, duistere tunnel is. We moeten het op zijn Belgisch doen, improviserend, met onzekere en soms gekke scenario’s, zelfgemaakte mondmaskers, veel tape op de grond en in de eerste crisis alternerende dagen op school… Tot er iets anders wordt gedacht… We worden een ‘anderhalve meter maatschappij’. Zonder enig houvast, behalve die curve van ziekenhuisopnames…

“If you are in hell, keep on walking”, zei Churchill al. “Een crisis is een moment van waarheid”, aldus Caroline Van Marcke (1). Door veerkracht en wendbaarheid te tonen, kunnen we er met zijn allen uit geraken. Deze crisis maakt dat wij op korte termijn innovators worden.  Iedereen moet nu sowieso beseffen dat na corona alles anders wordt: de levensstandaard zal anders zijn, de manier van werken, de mobiliteit, het verwachtingspatroon. We moeten daar leren mee leven en ons aanpassen, zowel burgers als bedrijven. Vaak plooien wij terug op vertrouwde routines in onzekere tijden eerder dan dat wij nieuwe routines ontwikkelen met elkaar. Sowieso zal het virtuele aspect voor veel mensen nieuw zijn… (2). De coronacrisis is de motor geweest voor veel wendbaarheid bij talrijke organisaties en bedrijven. In de lockdown-periode heeft de crisis voor veel chaos en paniek gezorgd. Toch heeft dit een aantal bedrijven aangemoedigd om versneld de overgang te maken naar thuiswerk en het optimaal digitaliseren zodat medewerkers vanuit hun kot kunnen werken. 

De context verandert, crisissen komen en gaan, maar uiteindelijk gaat het in ons leven en onze job over de mensen en hoe zij samen naar een doel werken. Dat verandert niet, ook niet wanneer de wereld op zijn kop staat (3).  

We vragen in deze moeilijke tijden veel flexibiliteit en aanpassingsvermogen van onze mensen. Weet dat er een vervaldatum staat op de rekbaarheid van medewerkers. Je kunt niet blijven trekken aan een elastiekje. Daarnaast gaat de ‘wet van de schaarste’ sterk spelen en stijgt bij digitale meetings de meerwaarde van het menselijke contact. 

Om die reden is het essentieel om te blijven luisteren en gepast helder te communiceren met je personeel. Door te connecteren en de afstand met je medewerkers te verkorten, te zorgen voor een warm en veilig werkklimaat binnen je bedrijf wat in feite in tegenspraak is met ‘social distancing’ (de methode om de pandemie te bestrijden), dit is volgens ons de uitweg en de enige manier om in te staan voor een warme en veilige welkom voor je teamleden. Door een goede balans te vinden tussen ‘afstand houden’ en ‘nabij zijn’ kunnen wij het vertrouwen herstellen in onze economie en zorgen wij voor een dynamische werkcontext met geïnspireerde en geëngageerde teamleden die op een bevlogen manier samenwerken om de vooropgestelde teamtargets te realiseren. 

Ook wij als soft HR-adviesbureau blijven creatief zoeken naar passende antwoorden. Zo bieden wij onze klanten naast ‘face-to-face’ assessments centers ook ‘on-line’ screenings aan. De validiteit en betrouwbaarheid van het ‘remote’ testen heeft vooral te maken met de manier waarop wij deze testmethodiek aanwenden en de kandidaat vertrouwd maken met de digitale tools.

Daarnaast stellen wij ons als coach beschikbaar op via Zoom, Teams, Skype, WhatsApp en andere communicatiemiddelen.

Onze adviezen blijven hun impact hebben als wij authentiek vanuit het ‘hart’ in verbinding komen met onze klanten om op die manier tot adequate oplossingen te komen. 

Voor alle vragen kunt u contact opnemen met ons (www.tomdebaere.be – (0032) (0)474/30.16.90 – tom@tomdebaere.be).    

  1. citaat uit ‘De klare kijk op Corona van West-Vlaamse topondernemers’ van Karel Cambien)
  2. Philippe Bailleur
  3. Thimoty Vermeir
blog comments powered by Disqus