Hoe ‘talenten’ en ‘jobcrafting’ integreren in jullie evaluatie-, beoordelings-, functionerings- of samenwerkingscyclus…

None

Hoe ‘talenten’ en ‘jobcrafting’ integreren in jullie evaluatie-, beoordelings-, functionerings- of samenwerkingscyclus… 

In Tertio van vorige week 14/06/2017 verscheen een dossier van Geert De Cubber rond ‘objectief evalueren’ waar ik samen met hoogleraar filosofie Marc Van den Bossche (VUB) en pedagoog Pedro De Bruykere (Gentse Arteveldehogeschool) aan meewerkte.

Hierbij vind je enkele van mijn citaten:

  • “Dagelijkse feedback heeft meer impact op het functioneren, toch is men bang om feedback te geven… Feedback wordt vaak als kritiek ervaren, terwijl het net een leermoment kan zijn.”  
  • “De oude aanpak niet zonder meer over boord te gooien”.
  • “Op zich is het goed als een conflict bespreekbaar is. Ik ben geen gezondheidsexpert maar wat op je maag ligt, komt er zelden proper uit. Dat geldt ook voor wat je op de werkvloer meemaakt.”
  • “Om grote conflicten te vermijden moet je afspraken maken.”
  •  “We gaan uit van de talenten die mensen hebben en van de vraag hoe we die positief kunnen inzetten zodat collega’s elkaar kunnen versterken.”

“Er is duidelijk nood aan een ‘nieuwe manier van beoordelen’. De huidige evaluatiecyclus is immers tijdrovend en vraagt veel papierwerk. Ik denk dat je je als leidinggevende best authentiek toont en probeert tot een goede dialoog te komen.  De vragen die bij een plannings-, functionerings- of evaluatiegesprek mogen klinken, zijn: ‘Hoe zie jij als werknemer je loopbaan? Hoe kan ik jou daarbij helpen? Hoe kan het bedrijf daarbij helpen? Hoe kunnen wij jou als werknemer verder doen groeien?’… Op die manier komt men tot meer eigenaarschap.”

Meer lees je in Tertio van 14/06/2017.

Veel leesgenot.

Tom       

blog comments powered by Disqus